Tudnivalók

Fontos információk és tudnivalók az ittírdalá.hu működésével, illetve az elektronikus aláírásokkal kapcsolatban. Ha nem találsz választ a kérdésedre, írj ügyfélszolgálatunknak!

Nincs szükség semmilyen eszközbeszerzésre (pl. aláíró tablet), az ittírdalá.hu-n ugyanis a GoodID digitális irattárca mobilalkalmazás segítségével egyszerűen és gyorsan alá tudsz írni PDF dokumentumokat.

Az ittírdalá.hu elektronikus aláíró portál lehetőséget kínál mind magánszemélyeknek, mind cégeknek az elektronikus aláírásra. Az aláírás folyamat során egyszerűen kiválaszthatod, hogy magánszemélyként, vagy cégszerűen szeretnél aláírni, így könnyedén és biztonságosan alkalmazkodhatsz a dokumentum típusához és az aláírás céljához.

1. Aláírás GoodID-val: EIDAS rendelet szerinti fokozott biztonságú elektronikus aláírás NMHH regisztrált bizalmi szolgáltatás által – sajátkezű aláírással megegyező hitelesség*

Az aláírás előfeltétele egy egyszeri személyazonosítás a GoodID mobilalkalmazásban. Ennek során a szolgáltató meggyőződik a személyazonosságodról, a személyazonosító okmányod és a rólad készült szelfi alapján.

Mire használható?

Magyarországon egy fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott dokumentum egyszerű magánokiratnak minősül. Jogi szempontból az aláírás megfelel a Ptk. 6:7.§ szerinti írásbeliségnek, azaz egyenértékű a papír-alapú sajátkezű aláírással. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással tett jognyilatkozatok és kötelezettségvállalások kötelező érvényűek.

*Magánszemély esetén egyszerű-, jogi személy esetén teljes bizonyító erejű magánokirat

2. Minősített elektronikus aláírás – eSzemélyi eAláírás funkció használatával

Közvetlenül a GoodID mobilalkalmazáson keresztül az eSzemélyidet is használhatod ún. minősített elektronikus aláírás létrehozására, amennyiben az eSzemélyidre igényeltél eAláírást (a Kormányablakban igényelheted). Az aláírás rendkívül egyszerűen létrejön: a GoodID mobilalkalmazásában megadod az eSzemélyidhez beállított eAláírás PIN kódot, majd az eSzemélyidet a telefonod hátoldalához érinted.

Mire használható?

Magyarországon egy minősített e-aláírással ellátott elektronikus dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül, ennek tehát a legmagasabb a bizonyító ereje, összetett jogi ügyletek és szerződések esetében is megfelelő joghatással bír. Jelenleg magánszemélyek használhatják.

Amint elkezded a regisztrációt az ittírdalá.hu aláíró portálon, első lépésként a megfelelő (Android vagy iOS) alkalmazás áruházba irányítunk, ahol – ha még nincs a telefonodon – letöltheted a GoodID-t. Ha felkészültebben futnál neki, alábbi linkekről tudod letölteni a mobilalkalmazást:

Google Play

App Store

Röviden: feltöltöd az ittírdalá.hu aláíró portálra a dokumentumot (vagy dokumentumokat), amit a GoodID mobilalkalmazásával aláírsz.
Az elektronikus aláírásképesség megszerzéséhez valamelyik személyazonosító okmányod és a rólad készült szelfi alapján az első alkalommal beazonosítunk, majd ez alapján bárhányszor aláírhatsz.

  1. Töltsd fel a dokumentumokat, amiket alá szeretnél írni és/vagy másokkal aláíratni.
  2. Sikeres feltöltés után kattints az „Tovább” gombra.
  3. Válaszd ki az aláírókat akik alá fogják írni a dokumentumokat.
  4. Végezd el az aláírást a GoodID mobilalkalmazásban.
  5. Az aláírt dokumentumokat ezután letöltheted, erről emailben is értesítünk. (A feltöltött dokumentumokat csomagtól függően legfeljebb 60 napig titkosítva tároljuk.)


A dokumentumon létrehozott elektronikus aláírást a PDF-ben egy aláíró pecsét jelzi. Az aláírás hitelességét bármely PDF olvasóban ellenőrizheted, javasoljuk az ingyenes Adobe Acrobat Reader használatát.
Ha szeretnéd mással (vagy másokkal) is aláíratni a dokumentumot, meghívhatod név és email cím megadásával. E-mailben értesítünk róla, ha a másik fél elvégezte az aláírást és az aláírt dokumentum letölthetővé válik.

Az ittírdalá.hu-n egyszerűen létrehozhatsz olyan aláírás folyamatot is, amelyben több dokumentumot több személy is aláír.

Aláírás folyamatot előfizető indíthat, amelynek keretében saját maga, vagy meghívott aláírók aláírják az általa feltöltött dokumentumokat.

Az ittírdalá.hu szolgáltatás egyik lényeges eleme, hogy a meghívott aláírók nem kell, hogy előfizetéssel rendelkezzenek, számukra ingyenesen biztosítjuk az elektronikus aláírást (lásd: dokumentum alapú árazás).

Az aláírás folyamat lehet, egyszerű, vagy haladó, amelyet az első dokumentum feltöltésekor kell kiválasztani.

Egyszerű aláírási folyamat

Egy egyszerű aláírási folyamatban a belépett felhasználó érvényes megvásárolt csomagjától függően (10/50/100) megadhat maximum 1/10/100 aláírandó dokumentumot és 1/3/100 meghívottat. Az aláírások sorrendje megegyezik az aláírók megadásának sorrendjével.

Példák egyszerű aláírási folyamatra:

  1. A belépett felhasználó két dokumentumot szeretne aláírni, először aláír saját maga, majd az általa aláírt dokumentumokat szeretné aláírattatni másik két személlyel. Ez egy egyszerű aláírási folyamatban megoldható, a következő két lépésben: 1) A felhasználó a folyamatban az „Én írom alá” funkció kiválasztásával aláírja a dokumentumokat. 2) Sikeres aláírás után az „Aláíró meghívása” és „Aláíró hozzáadása” funkciók kiválasztásával megadja a további két aláíró nevét és email címét. Az ittírdalá.hu az első lépésben aláírt dokumentumokat fogja aláírattatni először az elsőként megadott aláíróval, majd az első aláíró által is aláírt dokumentumot a második aláíróval.
  2. A belépett felhasználó egy dokumentumot szeretne aláírattatni egy személlyel, majd ezután ő is aláírná a dokumentumot. Ez egy egyszerű aláírási folyamatban szintén megoldható, egy lépésben: az előfizető a folyamatban az „Aláíró meghívása” funkció kiválasztásával megadja először a meghívott aláíró, majd a saját nevét és email címét. Az ittírdalá.hu a dokumentumot először az elsőként megadott aláíróval, majd az általa aláírt dokumentumot az előfizető felhasználóval fogja aláírattatni.

Aláírás folyamatot előfizető indíthat, amelynek keretében saját maga, vagy meghívott aláírók aláírják az általa feltöltött dokumentumokat.

Az ittírdalá.hu szolgáltatás egyik lényeges eleme, hogy a meghívott aláírók nem kell, hogy előfizetéssel rendelkezzenek, számukra ingyenesen biztosítjuk az elektronikus aláírást (lásd: dokumentum alapú árazás).

Az aláírás folyamat lehet, egyszerű, vagy haladó, amelyet az első dokumentum feltöltésekor kell kiválasztani.

Haladó aláírási folyamat

Egy haladó aláírási folyamatban megadható maximum 100 aláírandó dokumentum és 100 aláíró (eltérő limitek beállításához kérjük vedd fel velünk a kapcsolatot). Az aláírások végbe mehetnek egymás után tetszés szerinti sorrendben, vagy párhuzamosan.

Létrehozható ún. tömeges aláírási folyamat is, amelynek során a dokumentumot vagy dokumentumokat külön-külön sok személlyel kell aláíratni (Pl. nyomtatványok aláírattatása munkavállalókkal).

Példák haladó aláírási folyamatra:

  1. Adott 5 db dokumentum, amelyek mindegyikét aláírja ugyanaz a 4 személy. Ez a folyamat akkor teljesül, amikor mind a 4 aláíró aláírta mind az 5 dokumentumot.
  2. Adott 2 db dokumentum, amelyeket külön-külön, párhuzamosan aláír 40 személy. Ez a folyamat akkor teljesül amikor mind a 80 db dokumentumra rákerül az (1 db) aláírás.
  3. Adott a 80 db dokumentum, amelyet aláír 2 személy. Ez a folyamat akkor teljesül amikor mind a 80 db dokumentumra rákerül a 2 db aláírás.
  4. Vagy egy komplexebb folyamat (az előző két folyamat egyben): Adott 2 db dokumentum, amelyeket külön-külön aláír 40 személy, majd a 80 db aláírt dokumentumot aláírja még 2 személy. Ez a folyamat akkor teljesül amikor mind a 80 db dokumentumra rákerül a 3 db aláírás.

Az e-aláírás hitelességét és biztonságát az ID&Trust Kft. NMHH által regisztrált bizalmi szolgáltatása biztosítja. Az ID&Trust Kft. a magyar eSzemélyi és a GoodID multifunkciós digitális irattárca fejlesztője.

A GoodID egy többfunkciós digitális irattárca, amelyben Te magad kezelheted és oszthatod meg a személyes adataidat, hogy bármilyen szolgáltatást gyorsan, egyszerűen és biztonságosan használhass. A GoodID-ban biztonságosan tárolhatod okmányaidat, online azonosíthatod magad, beléphetsz weboldalakra, valamint elektronikusan aláírhatsz. Mindezeket néhány kattintással és biztonságosan.

Az elektronikus aláíráson túl tehát a GoodID mobilalkalmazás kiváló megoldás arra, hogy az okmányaid digitális formában, biztonságosan tárold a mobilodon (és még a hűségkártyáid is elférnek rajta). Használata ráadásul ingyenes. Hogy még aláírni is tudsz vele, arra a sokat látott angol is csak annyit mond: „cherry on the cake”.

A feltöltött dokumentumokat titkosítva tároljuk az ID&Trust Kft. bizalmi szolgáltató szerverén, majd az aláírási folyamat indítását követően – a csomagodtól függően – maximum a 60. nap után azokat automatikusan töröljük. Fontos, hogy a dokumentumot ez idő alatt aláírd (vagy aláírasd).

A feltöltött dokumentumokat az aláírási folyamat indítását követően – a csomagodtól függően – maximum a 60. napig tároljuk a szerveren, ezt követően azokat automatikusan töröljük. Ha valamilyen ok miatt ez idő alatt nem tudod aláírni (vagy a meghívott aláíród nem írja addig alá), akkor már nem fogod elérni a dokumentumokat. Ez esetben töltsd fel őket újra.

Kizárólag bankkártyás fizetési mód áll rendelkezésre. A megrendelést követően kiküldött számlaértesítő e-mailből lehet a fizetést indítani.

Ittírdalá.hu előfizetési vagy feltöltős csomagot megrendelni regisztrációt követően tudsz.

Az ittírdalá.hu mind magánszemélyek, mind cégek számára elérhető és használható. Mindenki számára lehetőséget biztosítunk az egyszerű és hatékony aláírási folyamatokhoz, legyen az egyéni felhasználó vagy vállalkozás.

Kizárólag PDF dokumentumot tudsz elektronikusan aláírni. Ha a dokumentum nem PDF formátumú, több megoldást is tudunk javasolni. Ha csupán egy Microsoft Word dokumentumod van, gyorsan tudsz belőle PDF-et készíteni. Nyisd meg a Word-ben és mentsd el másként, kiválasztva a dokumentum típusánál a PDF-et. Ha nem Microsoft Word dokumentummal rendelkezel, két választási lehetőséged van:

  1. Feltöltöd a dokumentumot egy online PDF konvertáló oldalra. Ez akkor működik, ha más szoftverrel állítottad elő (pl. OpenOffice). Így könnyen átkonvertálhatod PDF formátumba. Ugyanígy, ha képként – jpg formátumban – áll rendelkezésedre, szintén ezt javasoljuk. Mielőtt azonban ezt választod, győződj meg róla, hogy biztonságos weboldalt használj, mert ezzel kiadod a dokumentumodban szereplő adatokat egy harmadik „személynek”. (Ha számodra nem szenzitív adatokról van szó, ez lehet járható út.)

  2. Ha ezt nem szeretnéd, készíts egy Word file-t a dokumentumodból és azt mentsd le PDF-ként.

Egy fájl mérete az egyszerű aláírási folyamatok esetében legfeljebb 10 MB lehet, haladó folyamat esetén feltölthető maximum 100 MB-os zip fájl. Egy átlagos dokumentum ritkán haladja meg a néhány megabájtos fájlméretet, ezért ez a limit az esetek 99%-ában nem jelenthet problémát. Ha mégis ennél nagyobb PDF fájlod van, előbb csökkentsd le a méretét. „PDF compress” név alatt rengeteg online szolgáltatást találsz erre.

Vedd fel az okmányod a GoodID digitális irattárcába. Ha a tárcába felkerült okmány jobb felső sarkában találsz egy toll ikont, akkor a személyid alkalmas elektronikus aláírásra. Ahhoz, hogy alá tudj írni vele, ismerned kell az ún. e-aláírás PIN kódot. Ha erre nem emlékszel, akkor javasoljuk, hogy keresd meg a Kormányablaknál kapott ún. kék borítékot.

Az elektronikus aláíráshoz kiadott tanúsítvány 2 évig érvényes. Ha lejárt, bármely Kormányablaknál ingyenesen intézhető a megújítás.

A GoodID digitális irattárca mobilalkalmazásban aktiválható a funkció. Amikor igényelted az eAláírás funkciót, a Kormányablakban – vagy az eSzemélyi postai kézbesítése esetén – egy kék szegélyű borítékot kaptál. A borítékban található egy kék színű ún. elektronikus aláírás kódkártya. A kártyáról kapard le az aktiváló PIN kódot, majd végezd el az aktiválást az eSzemélyi okmány adatlapján található erre szolgáló funkcióval, vagy indítsd el egy dokumentum feltöltést és a GoodID automatikusan kérni fogja. Ha nem találod az elektronikus aláírás kódkártyát, Kormányablakban tudod igényelni azt.

Az eSzemélyi eAláírás funkciója jelenleg magánszemélyként alkalmazható.

Először is megnyugtatunk, hogy a GoodID digitális irattárca használatát 6 karakteres PIN kód védi. Emellett javasoljuk, hogy látogass el a https://revocation.goodid.net oldalra, adj meg egy ellenőrzött e-mail címet, amit korábban a GoodID alkalmazásban regisztráltál, majd kövesd az e-mailben kapott utasításokat. Az app a visszavonás vagy felfüggesztés után legkésőbb 60 perccel az aláírás és minden egyéb biztonsági funkció (azonosítás, login stb.) működésképtelenné válik az adott eszközön. Ha az előző telefonodon engedélyezted a biztonsági mentés funkciót, az új app telepítésekor visszaállíthatod a mentéskori állapotot. Egyes szolgáltatóknál előfordulhat, hogy a személyazonosítást az új telefonodon újra el kell végezned, de a portál regisztrációd és fiókod továbbra is megmarad.

Az ittírdalá.hu aláíró portálon a regisztrációd továbbra is megmarad. A belépési és hitelesítési eszközként szolgáló GoodID-val kell néhány lépést elvégezned. A GoodID speciális biztonsági szintű funkcionalitásából adódóan telefonváltáskor nem jönnek át automatikusan az adatok, ezért javasoljuk a régi telefonon a GoodID biztonsági mentés funkciójának használatát. Azzal vissza tudod állítani az adatokat az új telefonra.

Az ittírdalá.hu aláíró portál által kezelt elektronikus aláírások megfelelnek az eIDAS rendelet előírásainak, ezért az EU-n belül teljes mértékben elfogadottak. Az elektronikus aláírás típusa szerint – azaz fokozott biztonságú elektronikus aláírás (AES), ill. minősített elektronikus aláírás (QES) – az EU, ill. a világ egyéb országaiban az adott ország jogszabályi környezete határozza meg, hogy egy-egy jogesetre melyik típusú aláírás alkalmas. A legfontosabb irányelv, hogy Az elektronikus aláírás joghatása és bírósági eljárásokban bizonyítékként való elfogadhatósága nem tagadható meg kizárólag amiatt, hogy az elektronikus formátumú, illetve nem felel meg a minősített elektronikus aláírásra vonatkozó követelményeknek.” – 25. cikk.

Az elektronikusan aláírt PDF dokumentumot legegyszerűbben úgy tudod leellenőrizni, hogy a rajta szereplő aláírás hiteles-e, ha közvetlenül egy PDF olvasóban (pl. Acrobat Readerben) nyitod meg a fájl. Acrobat Reader esetén a dokumentum fejlécében megjelenik egy panel („Aláírva, minden aláírás érvényes”), ahol a „Részletek” gombra kattintva megnézheted az aláírás jellemzőit. Az ittírdalá.hu által támogatott aláírások esetén a dokumentum tartalmába bekerül egy QR kóddal ellátott vizuális pecsét is.

A vizuális aláírás reprezentáns a bizalmi szolgáltató által létrehozott hiteles adat, amely az aláírt pdf dokumentum elválaszthatatlan részét képezi és tartalmazza az aláírásra vonatkozó lényeges adatokat. Az adatokat elsősorban a pecséten lévő QR tartalmazza, de a legfontosabb adatok (az aláíró személyes adatai és az aláírás időpontja) olvasható formában is megjelenítésre kerülnek. A QR kód beolvasásával (bármely QR kód olvasóval beolvasható) a bizalmi szolgáltató ellenőrzi, dekódolja és egy dinamikus weblapon olvasható formában is megjeleníti a QR kód teljes tartalmát.

A vizuális reprezentáns közvetlenül is kattintható, ezáltal lehetővé teszi az aláírás egyszerű ellenőrzését.

Az aláírás pecsét alapértelmezésben a dokumentum jobb felső sarkában kerül elhelyezésre, több aláírás esetén egymás alatt. A GoodID aláíráskor nagyon egyszerűen, átmozgatással, vagy kattintással lehetővé teszi az aláírás pecsét áthelyezését a dokumentum bármely más pontjára, pl. az aláírás számára előrajzolt helyre. Továbbá, az alapértelmezett aláírás pecsét helye is felülbírálható. Blogbejegyzésünkben megmutatjuk, hogyan lehet beállítani az aláírás helyét a dokumentumon: Hová kerüljön az aláírás a dokumentumon?

Igen. A biztonság elsődleges szempont az ittírdalá.hu aláíró portál működésében. Az aláírás biztonsága több szinten is biztosított. A GoodID-t üzemeltető ID&Trust Kft. a bizalmi szolgáltatókra vonatkozó biztonsági előírásokat követi. A GoodID digitális irattárca mobilalkalmazásban az adatokat többrétegű kriptográfiai eljárás védi és az alkalmazás rendelkezik MNB szerinti biztonsági audittal. Az alkalmazás többfaktoros hitelesítési eszközként garantálja, hogy annak birtokosa használja a tárcát.

A csomagoknál olvasható, hogy az árazás dokumentum alapú.

A dokumentum alapú árazás nagyon költséghatékonnyá teszi a többes aláírást, továbbá biztosítja, hogy olyan meghívott aláírókkal is aláírathassunk dokumentumokat, akik nem ügyfelei az ittírdalá.hu szolgáltatásnak. A dokumentum alapú árazás lényege, hogy az aláírás kreditek nem aláírásonként, hanem egy aláírás folyamaton belül dokumentumonként kerülnek felhasználásra, akkor is, ha többen írják alá az adott dokumentumot.

A dokumentum alapú árazás aláírás folyamaton belül értendő a nem tömeges* aláírásokra. Tehát ha egy dokumentumot már aláírtam (vagy aláírattam valakivel), visszakaptam, letöltöttem, majd újra feltöltöttem, hogy átküldjem egy újabb személynek is aláírásra, akkor ez egy újabb kreditet jelent, mert az utóbbi aláíráshoz egy új aláírás folyamatot hoztam létre. Emiatt a többes aláírásokat lehetőség szerint célszerű egy folyamaton belül kezelni.

* Haladó aláírás folyamaton belül létrehozható tömeges aláírásokhoz szükséges kreditek száma az aláírások eredményeképpen létrejött dokumentumok számához igazodik, az aláírás sablonban foglaltak szerint.

(segítség az aláíró kiválasztásához az aláírási folyamatban)

Csak Te írsz alá

Ha a dokumentumot (vagy dokumentumokat) rajtad kívül más nem fogja aláírni, válaszd az „Én írom alá” opciót. A dokumentumot a feltöltést követően aláírhatod, majd az aláírt példányt letöltheted.

Mással íratod alá

Ha a dokumentumot (vagy dokumentumokat) nem Te fogod aláírni, hanem mással (vagy másokkal) íratnád alá, akkor az „Aláíratom mással” opciót válaszd.
Amikor átküldöd másnak aláírásra a dokumentumot, kapni fog tőlünk egy értesítő e-mailt.
Annak érdekében, hogy az átküldött dokumentum minél gyorsabban aláírásra kerüljön, érdemes jelezned a meghívott aláírónak, hogy hamarosan az ittírdalá.hu e-mailben átküldi neki az aláírandó dokumentumot.
Amint a dokumentumra rákerül a meghívott elektronikus aláírása, visszaküldjük neked az aláírt példányt.

Többen is aláírjátok a dokumentumot

Ha először Te írnád alá a dokumentumot és azt szeretnéd, hogy utána más is aláírja.

Ha a saját aláírásod mellett mással (vagy másokkal) is aláíratnád a dokumentumot (vagy dokumentumokat), az „Én írom alá” opciót válaszd először, majd miután aláírtad, tovább tudod küldeni másnak is aláírásra („Aláíratom mással”). Ha ezt követően eszedbe jutott, hogy még valakivel aláíratnád, a visszaérkezett dokumentumot újra fel kell töltened és új aláírási folyamatot kezdve tudod átküldeni további aláírásra.

Ha azt szeretnéd, hogy először más írja alá a dokumentumot és Te csak utána írnád alá.

Kezd az „Aláíratom mással” a folyamatot, először add meg a meghívott adatait, majd utána add meg a saját adataid is meghívottként. Ez esetben először a Te már a meghívott által aláírt dokumentumot fogod aláírni.

Az ittírdalá.hu árazása dokumentum alapú, tehát egy aláírás folyamaton belül ugyanúgy egy aláírt dokumentumnak számít az is, ha több aláírás kerül rá.

A bizalmi szolgáltatás nélkül létrehozott elektronikus aláírások esetén az aláírót nem védi semmi, ha valaki megkérdőjelezi az aláírás hitelességét. A bizalmi szolgáltató feladata, hogy anyagi kötelezettségvállalás terhe mellet garantálja a jogszabályoknak történő megfelelést, valamint az aláírás bizalmasságát és hitelességét, vagyis azt, hogy pontosan ki, mikor és mit írt alá. Azaz a bizalmi szolgáltató egy esetleges bírósági eljárás során szavatolni tudja az aláírás és az aláíró hitelességét.

Az ID&Trust Kft. a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál bejelentett bizalmi szolgáltatást nyújt bizonyító erejű fokozott biztonságú elektronikus aláírások létrehozására, amelyre vonatkozóan – a jogszabályi kötelezettségének megfelelően – felelősségbiztosítással is rendelkezik.

A bizalmi szolgáltatások jogi keretrendszerét az Európai Unió határozza meg, így nemzetközi szinten is kiszámítható és megbízható környezetben kerülhet sor az elektronikus aláírások használatára.