Tudnivalók

Fontos információk és tudnivalók az ittírdalá.hu működésével, illetve az elektronikus aláírásokkal kapcsolatban. Ha nem találsz választ a kérdésedre, írj ügyfélszolgálatunknak!

Általános

Az e-aláírás hitelességét és biztonságát az ID&Trust Kft. NMHH által regisztrált bizalmi szolgáltatása biztosítja. Az ID&Trust Kft. a magyar eSzemélyi és a GoodID multifunkciós digitális irattárca fejlesztője. Emellett az ID&Trust Kft. nemzetközi szintem is számos elektronikus okmányhoz biztosítja a biztonsági szoftvereket (pl. japán és iraki útlevél, olasz személyigazolvány és TB kártya, román TB kártya)

A GoodID egy többfunkciós digitális irattárca, amelyben Te magad kezelheted és oszthatod meg a személyes adataidat, hogy bármilyen szolgáltatást gyorsan, egyszerűen és biztonságosan használhass. A GoodID-ban biztonságosan tárolhatod okmányaidat, online azonosíthatod magad, beléphetsz weboldalakra, valamint elektronikusan aláírhatsz. Mindezeket néhány kattintással és biztonságosan.

Az elektronikus aláíráson túl tehát a GoodID mobilalkalmazás kiváló megoldás arra, hogy az okmányaid digitális formában, biztonságosan tárold a mobilodon (és még a hűségkártyáid is elférnek rajta). Használata ráadásul ingyenes. Hogy még aláírni is tudsz vele, arra a sokat látott angol is csak annyit mond: „cherry on the cake”.

Először is megnyugtatunk, hogy a GoodID digitális irattárca használatát 6 karakteres PIN kód védi. Emellett javasoljuk, hogy látogass el a https://revocation.goodid.net oldalra, adj meg egy ellenőrzött e-mail címet, amit korábban a GoodID alkalmazásban regisztráltál, majd kövesd az e-mailben kapott utasításokat. Az app a visszavonás vagy felfüggesztés után legkésőbb 60 perccel az aláírás és minden egyéb biztonsági funkció (azonosítás, login stb.) működésképtelenné válik az adott eszközön. Ha az előző telefonodon engedélyezted a biztonsági mentés funkciót, az új app telepítésekor visszaállíthatod a mentéskori állapotot. Egyes szolgáltatóknál előfordulhat, hogy a személyazonosítást az új telefonodon újra el kell végezned, de a portál regisztrációd és fiókod továbbra is megmarad.

Az ittírdalá.hu aláíró portálon a regisztrációd továbbra is megmarad. A belépési és hitelesítési eszközként szolgáló GoodID-val kell néhány lépést elvégezned. A GoodID speciális biztonsági szintű funkcionalitásából adódóan telefonváltáskor nem jönnek át automatikusan az adatok, ezért javasoljuk a régi telefonon a GoodID biztonsági mentés funkciójának használatát. Azzal vissza tudod állítani az adatokat az új telefonra.

Az ittírdalá.hu aláíró portál által kezelt elektronikus aláírások megfelelnek az eIDAS rendelet előírásainak, ezért az EU-n belül teljes mértékben elfogadottak. Az elektronikus aláírás típusa szerint – azaz fokozott biztonságú elektronikus aláírás (AES), ill. minősített elektronikus aláírás (QES) – az EU, ill. a világ egyéb országaiban az adott ország jogszabályi környezete határozza meg, hogy egy-egy jogesetre melyik típusú aláírás alkalmas. A legfontosabb irányelv, hogy „Az elektronikus aláírás joghatása és bírósági eljárásokban bizonyítékként való elfogadhatósága nem tagadható meg kizárólag amiatt, hogy az elektronikus formátumú, illetve nem felel meg a minősített elektronikus aláírásra vonatkozó követelményeknek.” – 25. cikk.

Az elektronikusan aláírt PDF dokumentumot legegyszerűbben úgy tudod leellenőrizni, hogy a rajta szereplő aláírás hiteles-e, ha közvetlenül egy PDF olvasóban (pl. Acrobat Readerben) nyitod meg a fájl. Acrobat Reader esetén a dokumentum fejlécében megjelenik egy panel („Aláírva, minden aláírás érvényes”), ahol a „Részletek” gombra kattintva megnézheted az aláírás jellemzőit. Az ittírdalá.hu által támogatott aláírások esetén a dokumentum tartalmába bekerül egy QR kóddal ellátott vizuális pecsét is.

A vizuális aláírás reprezentáns a bizalmi szolgáltató által létrehozott hiteles adat, amely az aláírt pdf dokumentum elválaszthatatlan részét képezi és tartalmazza az aláírásra vonatkozó lényeges adatokat. Az adatokat elsősorban a pecséten lévő QR tartalmazza, de a legfontosabb adatok (az aláíró személyes adatai és az aláírás időpontja) olvasható formában is megjelenítésre kerülnek. A QR kód beolvasásával (bármely QR kód olvasóval beolvasható) a bizalmi szolgáltató ellenőrzi, dekódolja és egy dinamikus weblapon olvasható formában is megjeleníti a QR kód teljes tartalmát.

A vizuális reprezentáns közvetlenül is kattintható, ezáltal lehetővé teszi az aláírás egyszerű ellenőrzését.

Az aláírás pecsét alapértelmezésben a dokumentum jobb felső sarkában kerül elhelyezésre, több aláírás esetén egymás alatt. A GoodID aláíráskor nagyon egyszerűen, átmozgatással, vagy kattintással lehetővé teszi az aláírás pecsét áthelyezését a dokumentum bármely más pontjára, pl. az aláírás számára előrajzolt helyre. Továbbá, az alapértelmezett aláírás pecsét helye is felülbírálható. Blogbejegyzésünkben megmutatjuk, hogyan lehet beállítani az aláírás helyét a dokumentumon: Hová kerüljön az aláírás a dokumentumon?

Igen. A biztonság elsődleges szempont az ittírdalá.hu aláíró portál működésében. Az aláírás biztonsága több szinten is biztosított. A GoodID-t üzemeltető ID&Trust Kft. a bizalmi szolgáltatókra vonatkozó biztonsági előírásokat követi. A GoodID digitális irattárca mobilalkalmazásban az adatokat többrétegű kriptográfiai eljárás védi és az alkalmazás rendelkezik MNB szerinti biztonsági audittal. Az alkalmazás többfaktoros hitelesítési eszközként garantálja, hogy annak birtokosa használja a tárcát.

A bizalmi szolgáltatás nélkül létrehozott elektronikus aláírások esetén az aláírót nem védi semmi, ha valaki megkérdőjelezi az aláírás hitelességét. A bizalmi szolgáltató feladata, hogy anyagi kötelezettségvállalás terhe mellet garantálja a jogszabályoknak történő megfelelést, valamint az aláírás bizalmasságát és hitelességét, vagyis azt, hogy pontosan ki, mikor és mit írt alá. Azaz a bizalmi szolgáltató egy esetleges bírósági eljárás során szavatolni tudja az aláírás és az aláíró hitelességét.

Az ID&Trust Kft. a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál bejelentett bizalmi szolgáltatást nyújt bizonyító erejű fokozott biztonságú elektronikus aláírások létrehozására, amelyre vonatkozóan – a jogszabályi kötelezettségének megfelelően – felelősségbiztosítással is rendelkezik.

A bizalmi szolgáltatások jogi keretrendszerét az Európai Unió határozza meg, így nemzetközi szinten is kiszámítható és megbízható környezetben kerülhet sor az elektronikus aláírások használatára.

Bizonyító erő, jogi megfelelés

Az ittírdalá.hu elektronikus aláíró portál lehetőséget kínál mind magánszemélyeknek, mind cégeknek az elektronikus aláírásra. Az aláírás folyamat során egyszerűen kiválaszthatod, hogy magánszemélyként, vagy cégszerűen szeretnél aláírni, így könnyedén és biztonságosan alkalmazkodhatsz a dokumentum típusához és az aláírás céljához.

Választhatsz eIDAS rendelet szerinti fokozott biztonságú, vagy minősített elektronikus aláírást. eIDAS rendelet.
  1. Aláírás GoodID-val: Fokozott biztonságú elektronikus aláírás
Ez a módszer fokozott biztonságú elektronikus aláírást biztosít az NMHH által regisztrált, ID&Trust Kft. által nyújtott bizalmi szolgáltatás segítségével, amely a sajátkezű aláírással megegyező hitelességet biztosít.  
 
Az aláíráshoz egy egyszeri személyazonosítás szükséges a GoodID mobilalkalmazásban. Ennek során a szolgáltató a személyazonosító okmányod és a rólad készült szelfi alapján ellenőrzi a személyazonosságodat.  
 
* Magánszemély esetén egyszerű magánokiratnak, jogi személy esetén teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül a magyar jog szerint.  
 
Mire használható? 
 
A GoodID-val aláírt dokumentum elektronikus magánokiratnak minősül a Dáptv 109. § szerint. Ezen felül az aláírás megfelel az Ptk. 6:7 § által előírt írásbeli formai követelményeknek, azaz egyenértékű a papíralapú, sajátkezű aláírással. A GoodID aláírással tett jognyilatkozatok és kötelezettség-vállalások jogilag kötelező érvényűek.
 
  1. Minősített Elektronikus Aláírás (QES) – eSzemélyi, DÁP vagy más aláírási alkalmazás segítségével
A GoodID segítségével eSzemélyi, DÁP vagy egyéb aláíró alkalmazásokkal is létrehozhatsz minősített elektronikus aláírást. Ez lehetővé teszi, hogy az általad preferált aláírás-létrehozó eszközt használd az ittirdala.hu-n.  
 
Ha az eSzemélyid nem rendelkezik aktív eAláírással, vagy az lejárt, használhatod a DÁP által nyújtott ingyenes eAláírás funkciót.
Mire használható? 
 
Magyarországon a minősített elektronikus aláírással ellátott dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül, amely a legmagasabb fokú bizonyítékos erővel rendelkezik. Ez lehetővé teszi bonyolultabb jogügyletek és szerződések jogilag kötelező érvényű megkötését. * Papíralapú formában az ilyen dokumentumokhoz általában két tanú aláírása szükséges az aláírás hitelességének igazolásához.
A fokozott biztonságú elektronikus aláírás (AES) az eIDAS rendelet (az EU-ban érvényes elektronikus azonosítási és bizalmi szolgáltatásokról szóló rendelet) 26. cikke által meghatározott aláírási szint.  
 
Jellemzői
 
  1. Egyedileg az aláíróhoz köthető – Az aláírás egyértelműen az adott személyhez kapcsolódik. 
     
  2. Lehetővé teszi az aláíró azonosítását – Az aláírás hitelességének biztosítása érdekében az aláíró azonosítása megtörténik. 
     
  3. Az aláíró kizárólagos ellenőrzése alatt áll – Az aláírás létrehozásához használt adatok (pl. privát kulcs) csak az aláíró által érhetők el. 
     
  4. Biztosítja az aláírt adatok sértetlenségét – Az aláírás garantálja, hogy az aláírt dokumentum tartalma nem módosítható az aláírás érvényességének veszélyeztetése nélkül. 
     
Amennyiben az elektronikus aláírásnak meg kell felelnie a Polgári Törvénykönyv által előírt írásbeli formai követelményeknek, úgy Magyarországon a 26. cikkben foglaltakon túll az alábbi követelményt is figyelembe kell venni: 
 
  1. Később is ellenőrizhető az érvényessége – Az aláírás érvényessége és annak időpontja utólag is igazolható, például időbélyegző használatával.
Mire használható?  
 
A GoodID-val aláírt dokumentum elektronikus magánokiratnak minősül a Dáptv 109. § szerint. Továbbá az aláírás megfelel az Ptk. 6:7 § által előírt írásbeli formai követelményeknek, azaz egyenértékű a papíralapú, sajátkezű aláírással.
Az eIDAS rendelet nem írja elő bizalmi szolgáltatás igénybevételét a fokozott biztonságú elektronikus aláírások esetében. Ugyanakkor, ha bizalmi szolgáltató bevonása nélkül készül egy aláírás, az aláíró és az aláírás ellenőrzője felelős annak megítéléséért, hogy az megfelel-e az eIDAS rendelet 26. cikkében meghatározott követelményeknek, továbbá azon addicionális követelményeknek, amelyeket a mindenkori magyar jogszabályok írnak elő az írásbeliség teljesítéséhez.  
 
Bizalmi szolgáltató nélkül, vita esetén, a vitató félnek kell bizonyítania állítását a bíróság előtt, az általa bemutatott bizonyítékok alapján.  
 
Ha az elektronikus aláírás bizalmi szolgáltatás keretében jön létre, akkor a bizalmi szolgáltató rendelkezik azokkal a bizonyítékokkal, amelyek egyértelműen igazolják, hogy az aláírás megfelel az eIDAS rendelet szerinti fokozott biztonságú elektronikus aláírás és a mindenkori magyar jogszabályok által támasztott követelményeinek. 
 
A lényeges különbség tehát az, hogy a bizalmi szolgáltató megléte magasabb szintre emeli az aláírás bizonyító erejét és pl. emiatt lehetővé teszi teljes bizonyító erejű céges aláírás elhelyezését is, amely – a Kjtv. 139. § (5) szerint – közjegyző által elektronikus közokiratba is foglalható (elektronikus aláírási címpéldány).

A minősített elektronikus aláírás (QES) az eIDAS rendelet által meghatározott legmagasabb szintű elektronikus aláírás, amely az EU minden tagországában egységesen egyenértékű a sajátkezű aláírással. Magyarországon egy minősített elektronikus aláírással aláírt dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül.

Az ittirdala.hu lehetővé teszi számos minősített elektronikus aláírás megoldás használatát, úgymint az eSzemélyi, DÁP és egyéb piaci szolgáltató által biztosított aláíró alkalmazás (pl. e-Szignó, Netlock).

Magyarországon a hivatalos dokumentumokra vonatkozó aláírások és azok okirati követelményeit elsősorban a Polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (Pp.) szabályozza, amely alapvetően három okirat fajtát különböztet meg:  
 
  1. Egyszerű magánokirat: az egyszerű magánokirat a polgári jogban olyan írásbeli dokumentum, amely nem rendelkezik különleges alaki követelményekkel, de a kiállítója számára bizonyító erővel bírhat. Az egyszerű magánokirat jellemzői:
    • Nem kell tanúk vagy közjegyző előtt aláírni – elegendő, ha a kiállító (az aláíró személy) saját kezűleg aláírja.
    • Nem bír teljes bizonyító erővel – egy jogvita esetén bizonyításra szorulhat, hogy valóban az adott személy írta alá.
    • Elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátott dokumentum – Ha egy okirat fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzővel rendelkezik, akkor az megfelel a sajátkezű aláírásnak és a Ptk. szerinti írásbeliség követelményének.
    • Példák:
      • Egy sima, kézzel aláírt szerződés
      • Tartozáselismerő nyilatkozat
      • Szándéknyilatkozat
      • Egyszerű meghatalmazás (ha jogszabály nem követel meg szigorúbb formát)
 
  1. Teljes bizonyító erejű magánokirat: A teljes bizonyító erejű magánokirat olyan okirat, amely az ellenkező bizonyításáig teljes bizonyító erővel bizonyítja, hogy az okirat aláírója az abban foglalt nyilatkozatot megtette, illetve elfogadta vagy magára kötelezőnek ismerte el. A teljes bizonyító erejű magánokirat jellemzői:
    • A saját kezűleg írt és aláírt okirat – Ha valaki kézzel ír egy dokumentumot (pl. egy tartozáselismerő nyilatkozatot, vagy végrendeletet), és azt aláírja, az teljes bizonyító erejű.
    • Ha egy dokumentum géppel írt vagy nyomtatott, akkor két tanú jelenlétében történik az aláírás – A tanúknak is alá kell írniuk, és fel kell tüntetniük nevüket és lakcímüket.
    • Ügyvéd vagy közjegyző által ellenjegyzett okirat – Ha egy ügyvéd ellenjegyzi, az jogilag teljes bizonyító erejűvé válik.
    • Az okiratot a jogi személy képviseletére jogosult személy a rá vonatkozó szabályok szerint megfelelően aláírja.
    • Elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátott dokumentum – Ha egy okirat minősített tanúsítványon alapuló legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzővel rendelkezik, akkor az teljes bizonyító erejűnek minősül.
    • Példák:
      • Fogyasztói kölcsönszerződések (pl. banki hitelszerződések)
      • Lakásbérleti szerződések (ha azokat a felek így kívánják megkötni)
      • Általános meghatalmazások
      • Ingatlan adásvételi szerződések
 
  1. Közokirat: A közokirat olyan papír alapú vagy elektronikus okirat, amelyet bíróság, közjegyző vagy más hatóság, illetve közigazgatási szerv ügykörén belül, a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő módon állított ki.
 
Ügylet / Dokumentum Okirati követelmény Hagyományos aláírás Elektronikus aláírás
Kis értékű szerződés (szerződést lehet kötni szóban, vagy ráutaló magatartással) Nincs Nem szükséges (sajátkezű aláírás javasolt) Fokozott biztonságú elektronikus aláírás (esetleg időbélyeg)
ittirdala.hu + GoodID
Hagyományos, sajátkezű aláírással hitelesített dokumentumok, pl. adásvételi, bérleti, munka- stb. szerződések, munkaügyi és egyéb hivatalos dokumentumok Egyszerű magánokirat Sajátkezű aláírás Fokozott biztonságú elektronikus aláírás + időbélyeg
ittirdala.hu + GoodID
Ingatlan adásvételi szerződés, hitelszerződés, végrendelet Teljes bizonyító erejű magánokirat Saját kezű aláírás + 2 tanú Minősített elektronikus aláírás
ittirdala.hu + DÁP
Közjegyzői okiratba foglalt szerződés, nyilatkozat, bírósági ítélet stb. Közokirat Közjegyzői hitelesítés Közjegyzői elektronikus hitelesítés

Egy magánszemély által GoodID-val létrehozott elektronikus aláírás Magyarországon garantáltan megfelel az Ptk. szerinti írásbeliségnek, azaz a sajátkezű aláírásnak. Mivel az aláírás az ID&Trust Kft. NMHH-nál regisztrált bizalmi szolgáltatása keretében jön létre, egy esetleges bizonyítási eljárás során a bizalmi szolgáltató rendelkezik a szükséges bizonyítékokkal.

A GoodID-val létrehozott elektronikus aláírások emiatt bizonyító erővel rendelkeznek.

Egy jogi személy képviselője által GoodID-val létrehozott elektronikus aláírás Magyarországon teljes bizonyító erővel rendelkezik.  
 
Ez hogyan lehetséges? Itt is induljunk ki a hagyományos aláírásból:  
 
(magánszemélyként) (jogi személy képviselőjeként)
Aláírás Aláírás
Szabó Tamás Szabó Tamás ügyvezető igazgató ID&Trust Kft.
Egyszerű magánokirat Teljes bizonyító erejű magánokirat
A jobb oldalon szereplő aláírás – amit technikailag a cég jegyzésére jogosult személy sajátkezűleg, egyedül hozott létre – a magyar jog szerint teljes bizonyító erejű aláírásnak minősül, mivel az megfelel a Pp. 325. § (d) pontjának.  
 
Az Igazságügy Minisztérium 2020. decemberi tájékoztatása szerint – logikus módon – ugyanez a helyzet elektronikus aláírások esetében is:  
 
„a Pp. 325. § (1) d) pontja szerint a jogi személy által aláírt okirat akkor lesz teljes bizonyító erejű magánokirat, ha a képviseletre jogosult személy a „rá vonatkozó szabályok szerint aláírta„. A cégek esetében a Ctv. tartalmazza ezeket a szabályokat. Ez alapján pedig – ahogyan a papír alapú cégjegyzés esetén is – elektronikus úton történő cégjegyzés esetében is mindössze két kritériumnak kell megfelelni: (i) magából a dokumentumból ki kell tűnnie annak, hogy a természetes személy a cég nevében jár el, és (ii) a cég képviselőjének a dokumentumot ténylegesen alá is kell írnia (jelen esetben a kizárólag az aláíró személyéhez köthető elektronikus aláírással kell ellátnia).”  
 
A GoodID-val megfelelően aláírt okirat teljes bizonyító erővel rendelkezik. Mivel az aláírás egy bizalmi szolgáltatás keretében történik, közjegyző elektronikus közokiratba is foglalhatja a Kjtv. 139. § (5) bekezdése alapján (elektronikus aláírásminta).

Aláíró eszközök

Nincs szükség semmilyen eszközbeszerzésre (pl. aláíró tablet), az ittírdalá.hu-n ugyanis a GoodID digitális irattárca mobilalkalmazás segítségével egyszerűen és gyorsan alá tudsz írni PDF dokumentumokat. Emellett az ittirdala,hu számos egyéb aláíróeszköz használatát is támogatja, mint pl. az eSzemélyi, DÁP és egyéb piaci szolgáltató által biztosított aláíró alkalmazás (pl. e-Szigno, Netlock).

Amint elkezded a regisztrációt az ittírdalá.hu aláíró portálon, első lépésként a megfelelő (Android vagy iOS) alkalmazás áruházba irányítunk, ahol – ha még nincs a telefonodon – letöltheted a GoodID-t. Ha felkészültebben futnál neki, alábbi linkekről tudod letölteni a mobilalkalmazást:
  
Google Play
  
App Store

Röviden: feltöltöd az ittírdalá.hu aláíró portálra a dokumentumot (vagy dokumentumokat), amit a GoodID mobilalkalmazásban, vagy annak segítségével eSzemélyivel, DÁP-al, vagy egyéb aláíró alkalmazással is aláírsz. Az aláírt dokumentumot minden esetben megtalálod a GoodID-ban, vagy letöltheted az ittirdala.hu által küldött email-ből.  
 
Az elektronikus aláírásképesség megszerzéséhez valamelyik személyazonosító okmányod és a rólad készült szelfi alapján az első alkalommal beazonosítunk, majd ez alapján bárhányszor aláírhatsz.  
 
Lépésről lépésre útmutató az ittírdalá.hu-n történő aláíráshoz  
 
  1. Töltsd fel a dokumentumokat, amiket alá szeretnél írni és/vagy másokkal aláíratni. 
     
  2. Sikeres feltöltés után kattints az „Tovább” gombra
     
  3. Válaszd ki az aláírókat, akik alá fogják írni a dokumentumokat. 
     
  4. Végezd el az aláírást a GoodID mobilalkalmazásban, vagy annak segítségével más aláíró eszközzel (eSzemélyi, DÁP, stb.). Ha DÁP-al, vagy más aláíró alkalmazással írsz alá: 
     
    • Az alkalmazás megnyitása után tallózd be az aláírandó dokumentumokat az „Aláírandók_goodid” mappából (a GoodID automatikusan feltölti az aláírandó dokumentumokat az „Aláírandók_goodid” mappába). 
       
    • Írd alá a dokumentumokat az alkalmazás utasításai szerint, majd töltsd vissza azokat a GoodID-ba (az alkalmazásban használd a megosztás funkciót és válaszd a „GoodID” opciót). 
       
    • A GoodID-ban ezután az összes aláírt dokumentumot megtalálod. Ha maradt még további aláírandó dokumentum (pl. a DÁP egyszerre csak 5 dokumentum aláírását támogatja), akkor folytasd az előző lépéseket ismételve. 
       
  5. Letöltheted az aláírt dokumentumokat, erről emailben is értesítünk. (A feltöltött dokumentumokat csomagtól függően legfeljebb 60 napig titkosítva tároljuk.)
 
A dokumentumon létrehozott elektronikus aláírást a PDF-ben egy aláíró pecsét jelzi. Az aláírás hitelességét bármely PDF olvasóban ellenőrizheted, javasoljuk az ingyenes Adobe Acrobat Reader használatát.  
 
Ha szeretnéd mással (vagy másokkal) is aláíratni a dokumentumot, meghívhatod őket név és email cím megadásával. E-mailben értesítünk róla, ha a másik fél elvégezte az aláírást, és az aláírt dokumentum letölthetővé válik.  
 
Az ittírdalá.hu-n egyszerűen létrehozhatsz olyan aláírás folyamatot is, amelyben több dokumentumot több személy is aláír.

Vedd fel az okmányod a GoodID digitális irattárcába. Ha a tárcába felkerült okmány jobb felső sarkában találsz egy toll ikont, akkor a személyid alkalmas elektronikus aláírásra. Ahhoz, hogy alá tudj írni vele, ismerned kell az ún. e-aláírás PIN kódot. Ha erre nem emlékszel, akkor javasoljuk, hogy keresd meg a Kormányablaknál kapott ún. kék borítékot.

Az elektronikus aláíráshoz kiadott tanúsítvány 2 évig érvényes. Ha lejárt, bármely Kormányablaknál ingyenesen intézhető a megújítás.

A GoodID digitális irattárca mobilalkalmazásban aktiválható a funkció. Amikor igényelted az eAláírás funkciót, a Kormányablakban – vagy az eSzemélyi postai kézbesítése esetén – egy kék szegélyű borítékot kaptál. A borítékban található egy kék színű ún. elektronikus aláírás kódkártya. A kártyáról kapard le az aktiváló PIN kódot, majd végezd el az aktiválást az eSzemélyi okmány adatlapján található erre szolgáló funkcióval, vagy indítsd el egy dokumentum feltöltést és a GoodID automatikusan kérni fogja. Ha nem találod az elektronikus aláírás kódkártyát, Kormányablakban tudod igényelni azt.

Az eSzemélyi eAláírás funkciója jelenleg magánszemélyként alkalmazható.

Aláírási folyamat

Aláírás folyamatot előfizető indíthat, amelynek keretében saját maga, vagy meghívott aláírók aláírják az általa feltöltött dokumentumokat. Az ittírdalá.hu szolgáltatás egyik lényeges eleme, hogy a meghívott aláírók nem kell, hogy előfizetéssel rendelkezzenek, számukra ingyenesen biztosítjuk az elektronikus aláírást (lásd: dokumentum alapú árazás). Az aláírás folyamat lehet, egyszerű, vagy haladó, amelyet az első dokumentum feltöltésekor kell kiválasztani. Egyszerű aláírási folyamat Egy egyszerű aláírási folyamatban a belépett felhasználó érvényes megvásárolt csomagjától függően (10/50/100) megadhat maximum 1/10/100 aláírandó dokumentumot és 1/3/100 meghívottat. Az aláírások sorrendje megegyezik az aláírók megadásának sorrendjével. Példák egyszerű aláírási folyamatra:
  1. A belépett felhasználó két dokumentumot szeretne aláírni, először aláír saját maga, majd az általa aláírt dokumentumokat szeretné aláírattatni másik két személlyel. Ez egy egyszerű aláírási folyamatban megoldható, a következő két lépésben: 1) A felhasználó a folyamatban az „Aláírom” funkció kiválasztásával aláírja a dokumentumokat. 2) Sikeres aláírás után az „Aláíró meghívása” és „Aláíró hozzáadása” funkciók kiválasztásával megadja a további két aláíró nevét és email címét. Az ittírdalá.hu az első lépésben aláírt dokumentumokat fogja aláírattatni először az elsőként megadott aláíróval, majd az első aláíró által is aláírt dokumentumot a második aláíróval.
 
  1. A belépett felhasználó egy dokumentumot szeretne aláírattatni egy személlyel, majd ezután ő is aláírná a dokumentumot. Ez egy egyszerű aláírási folyamatban szintén megoldható, egy lépésben: az előfizető a folyamatban az „Aláíró meghívása” funkció kiválasztásával megadja először a meghívott aláíró, majd a saját nevét és email címét. Az ittírdalá.hu a dokumentumot először az elsőként megadott aláíróval, majd az általa aláírt dokumentumot az előfizető felhasználóval fogja aláírattatni.
Haladó aláírási folyamat Egy haladó aláírási folyamatban megadható maximum 100 aláírandó dokumentum és 100 aláíró (eltérő limitek beállításához kérjük vedd fel velünk a kapcsolatot). Az aláírások végbe mehetnek egymás után tetszés szerinti sorrendben, vagy párhuzamosan. Létrehozható ún. tömeges aláírási folyamat is, amelynek során a dokumentumot vagy dokumentumokat külön-külön sok személlyel kell aláíratni (Pl. nyomtatványok aláírattatása munkavállalókkal). Példák haladó aláírási folyamatra:
  1. Adott 5 db dokumentum, amelyek mindegyikét aláírja ugyanaz a 4 személy. Ez a folyamat akkor teljesül, amikor mind a 4 aláíró aláírta mind az 5 dokumentumot.
 
  1. Adott 2 db dokumentum, amelyeket külön-külön, párhuzamosan aláír 40 személy. Ez a folyamat akkor teljesül amikor mind a 80 db dokumentumra rákerül az (1 db) aláírás.
 
  1. Adott a 80 db dokumentum, amelyet aláír 2 személy. Ez a folyamat akkor teljesül amikor mind a 80 db dokumentumra rákerül a 2 db aláírás.
 
  1. Vagy egy komplexebb folyamat (az előző két folyamat egyben): Adott 2 db dokumentum, amelyeket külön-külön aláír 40 személy, majd a 80 db aláírt dokumentumot aláírja még 2 személy. Ez a folyamat akkor teljesül amikor mind a 80 db dokumentumra rákerül a 3 db aláírás.

(segítség az aláíró kiválasztásához az aláírási folyamatban)
 
 
Csak Te írod alá
 
 
Ha a dokumentumo(ka)t rajtad kívül más nem fogja aláírni, válaszd az „Aláírom” opciót. A dokumentumot a feltöltést követően aláírhatod, majd az aláírt példányt letöltheted.
 
 
Te írod alá először és valaki más is aláírja
 
 
Ez esetben is válaszd az „Aláírom” opciót. Viszont a letöltés helyett küldd tovább a dokumentumot más(ok)nak is aláírásra. Ha legutoljára szeretnéd aláírni, lásd később.
 
 
Valaki más írja alá
 
 
Ha a dokumentumo(ka)t nem Te fogod aláírni, hanem mással vagy másokkal íratnád alá, akkor válaszd az „Aláírók meghívása” opciót.
 
 
Valaki más írja alá először és legvégül Te is aláírod
 
 
Szintén válaszd az „Aláírók meghívása” opciót és add meg saját magad legutolsó aláíróként.
 
 
Amikor aláírásra küldöd a dokumentumot, a meghívott egy értesítő e-mailt kap tőlünk, benne egy linkkel, amely végigvezeti az aláírási folyamaton.
 
Az aláírás gyorsítása érdekében érdemes előre jelezned a meghívott aláírónak, hogy az ittirdala.hu hamarosan e-mailben küldi a dokumentumot aláírásra.
 
Amint a dokumentumra rákerül a meghívott elektronikus aláírása, visszaküldjük neked az aláírt példányt.
 
 
Az ittírdalá.hu árazása dokumentum alapú, tehát ugyanúgy egy aláírt dokumentumnak számít az is, ha több aláírás kerül rá.

A feltöltött dokumentumokat titkosítva tároljuk az ID&Trust Kft. bizalmi szolgáltató szerverén, majd az aláírási folyamat indítását követően – a csomagodtól függően – maximum a 60. nap után azokat automatikusan töröljük. Fontos, hogy a dokumentumot ez idő alatt aláírd (vagy aláírasd).

A feltöltött dokumentumokat az aláírási folyamat indítását követően – a csomagodtól függően – maximum a 60. napig tároljuk a szerveren, ezt követően azokat automatikusan töröljük. Ha valamilyen ok miatt ez idő alatt nem tudod aláírni (vagy a meghívott aláíród nem írja addig alá), akkor már nem fogod elérni a dokumentumokat. Ez esetben töltsd fel őket újra.

Kizárólag PDF dokumentumot tudsz elektronikusan aláírni. Ha a dokumentum nem PDF formátumú, több megoldást is tudunk javasolni. Ha csupán egy Microsoft Word dokumentumod van, gyorsan tudsz belőle PDF-et készíteni. Nyisd meg a Word-ben és mentsd el másként, kiválasztva a dokumentum típusánál a PDF-et. Ha nem Microsoft Word dokumentummal rendelkezel, két választási lehetőséged van:

  1. Feltöltöd a dokumentumot egy online PDF konvertáló oldalra. Ez akkor működik, ha más szoftverrel állítottad elő (pl. OpenOffice). Így könnyen átkonvertálhatod PDF formátumba. Ugyanígy, ha képként – jpg formátumban – áll rendelkezésedre, szintén ezt javasoljuk. Mielőtt azonban ezt választod, győződj meg róla, hogy biztonságos weboldalt használj, mert ezzel kiadod a dokumentumodban szereplő adatokat egy harmadik „személynek”. (Ha számodra nem szenzitív adatokról van szó, ez lehet járható út.)
  2. Ha ezt nem szeretnéd, készíts egy Word file-t a dokumentumodból és azt mentsd le PDF-ként.

Egy fájl mérete az egyszerű aláírási folyamatok esetében legfeljebb 10 MB lehet, haladó folyamat esetén feltölthető maximum 100 MB-os zip fájl. Egy átlagos dokumentum ritkán haladja meg a néhány megabájtos fájlméretet, ezért ez a limit az esetek 99%-ában nem jelenthet problémát. Ha mégis ennél nagyobb PDF fájlod van, előbb csökkentsd le a méretét. „PDF compress” név alatt rengeteg online szolgáltatást találsz erre.

Előfizetés, számlázás

Kizárólag bankkártyás fizetési mód áll rendelkezésre. A megrendelést követően kiküldött számlaértesítő e-mailből lehet a fizetést indítani.

Ittírdalá.hu előfizetési vagy feltöltős csomagot megrendelni regisztrációt követően tudsz.

Az ittírdalá.hu mind magánszemélyek, mind cégek számára elérhető és használható. Mindenki számára lehetőséget biztosítunk az egyszerű és hatékony aláírási folyamatokhoz, legyen az egyéni felhasználó vagy vállalkozás.

A csomagoknál olvasható, hogy az árazás dokumentum alapú.

A dokumentum alapú árazás nagyon költséghatékonnyá teszi a többes aláírást, továbbá biztosítja, hogy olyan meghívott aláírókkal is aláírathassunk dokumentumokat, akik nem ügyfelei az ittírdalá.hu szolgáltatásnak. A dokumentum alapú árazás lényege, hogy az aláírás kreditek nem aláírásonként, hanem egy aláírás folyamaton belül dokumentumonként kerülnek felhasználásra, akkor is, ha többen írják alá az adott dokumentumot.

A dokumentum alapú árazás aláírás folyamaton belül értendő a nem tömeges* aláírásokra. Tehát ha egy dokumentumot már aláírtam (vagy aláírattam valakivel), visszakaptam, letöltöttem, majd újra feltöltöttem, hogy átküldjem egy újabb személynek is aláírásra, akkor ez egy újabb kreditet jelent, mert az utóbbi aláíráshoz egy új aláírás folyamatot hoztam létre. Emiatt a többes aláírásokat lehetőség szerint célszerű egy folyamaton belül kezelni.

* Haladó aláírás folyamaton belül létrehozható tömeges aláírásokhoz szükséges kreditek száma az aláírások eredményeképpen létrejött dokumentumok számához igazodik, az aláírás sablonban foglaltak szerint.

Megosztás